onsdag 17 september 2008

Saab 9-X Air koncept
















På bilsalongen i Paris kommer den fjärde och sista konceptbilen i serien Saab 9-X att visas. Skapelsen heter Saab 9-X Air och källor inom Saab bekräftar att det är nästa Saab 9-3 Cabriolet - med sannolik säljstart 2011.

FAKTA SAAB 9-X Air

BioPowermotor, tvärställd, framhjulsdrift, 1.398 cm3, fyra cylindrar.
Borrning/slag: 73,4/82,6 mm.
Block och topp i aluminium. DOHC, kedjedriven. Fyra ventiler/cylinder. Dubbla motroterande balansaxlar. Vevaxel i smitt stål. Vevstakar i stål.
Aluminiumkolvar, kylda med oljedimma.
Direktinsprutning med centralt monterade injektorer, variabla öppettider på insugs- och utblåssidan.
Natriumkylda utloppsventiler.
Kompression: 10,2:1
Svänghjul av dubbelmassetyp
Turbo med laddluftkylare
Maximalt laddtryck: 1,6 bar
Maximal effekt (E85): 200 hk (147 kW) vid 5.000 r/min
Maximalt vridmoment (E85): 280 Nm vid 1.750-5.000 r/min
Maximal effekt (bensin): 170 hk (125 kW) vid 5. 200 r/min.
Maximalt vridmoment (bensin): 230 Nm (170 lb.ft) vid 1.500-5.200 r/min

Hybridsystem
Elektrisk motor/generator med lithium-jonbatteripaket
Automatisk stopp och start av motor, automatisk bränslestrypning, elektriskt kraftstöd, bromsar som omvandlar kinetisk bromsenergi till elström vilken laddas i batteriet.

Transmission
Sexväxlad manuell växellåda, automatisk koppling, sekventiell växling, rattknappar.

Hjulupphängning
Fram: Stötdämpare/fjäderben, nedre tvärlänk i aluminium, krängningshämmare
Bak: Torsionsfjädring, två länkarmar, fjädrar och stötdämpare, krängningshämmare

Styrning
Kuggstångsstyrning, elektrisk servo.

Fälgar och däck
21-tums 245/35R21

Bromsar
Hydrauliska, tvåkrets, servo
Bromsskivor: 345 mm/345 mm, ventilerade.

Prestanda(beräknade uppgifter):
Acceleration 0-100 km/h på 8,1 sek (E85).
Segdragning 80-120 (femte växeln) 8,9 sek (E85).
Topphastighet: 231 km/h (E85).

Bränsleförbrukning, bl. körning
5,0 l/100 km (bensin) 6,5 l/100 km (E85)

CO2: 119 g/km (bensin), 107 g/km (E85) 


Inga kommentarer: